سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دریافت کد آهنگ

تاشهدا باشهداتاشهدا باشهدا


مهندسی آب


کسی که به ندای دلش گوش نمی دهد به قول شکسپیر مجبور است چیزی را انتخاب بکند که اجبارا باید دوست داشته باشد. انسان باید از همان ابتدا راهش را مشخص کند و بداند بالا رفتن تا کجا؟

سلام دوستان عزیز .

برای اینکه چشم انداز روشن و واضحی از اینده تحصیلی رشته  خودمون داشته باشیم اول باید اطلاعاتی رو در مورد زمینه های ادامه تحصیل  از لحاظ گرایش ها و دانشگاه های پذیرنده این گرایش ها داشته باشیم .

شاید این اطلاعات برای تصمیم گیری به دردتون خورد.

گرایش های ارشد مهندسی اب :

هواشناسی کشاورزی

مواد امتحانی و ضرایب آنها:
آمار (3)، هواشناسی (3)، هیدرولوژی (3)، ریاضی (2)، زبان تخصصی (2)
دروس اختیاری پیشنهادی:
زبان تخصصی، سنجش از راه دور، هیدرولوژی مهندسی، رابطه آب ، خاک و گیاه، مهندسی محیط زیست

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان:
پژوهشکده های اقلیم شناسی، سازمان هوا شناسی و سایر مراکز تحقیقاتی

سازه های آبی

این رشته، رشته ای بین گرایش های عمران آب و آبیاری زهکشی می باشد. بطوریکه از لحاظ دروس تخصصی تفاوت زیادی با رشته عمران ندارد. ولی رقابت برای قبولی در این گرایش نسبت به عمران –آب ساده تر است.

مواد امتحانی و ضرایب آنها:
ریاضیات (2)، مکانیک خاک (2)، هیدرولوژی (2)، زبان (2)، طراحی سازه ها (3)، مکانیک سیالات (3)، هیدرولیک انهار (3)، هیدرولیک (3)
دروس اختیاری پیشنهادی:
سنجش از راه دور، بتن، طراحی سازه، هیدرولوژی مهندسی، پمپاژ، مهندسی محیط زیست

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان:
بیشتر زمینه های کارایی این رشته در جنوب کشور به ویژه استان خوزستان می باشد.


آبیاری و زهکشی

رشته ای در امتداد و ادامه رشته مهندسی آب است.

مواد امتحانی و ضرایب آنها:
مکانیک سیالات و هیدرولیک و هیدرولیک انهار (2)، طراحی سیستم های تحت فشار و سطحی (3)، رابطه آب، خاک و گیاه (2)، ریاضیات مهندسی (2)، زبان (2)، زهکشی(3)
دروس اختیاری پیشنهادی:
کیفیت آب، طراحی سیستم های آبیاری و زهکشی، فیزیک خاک، رابطه آب، خاک و گیاه، پمپاژ، زبان تخصصی، هیدرولیک انهار، طراحی سیستم های آبیاری سطحی

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان:
در زمینه آبیاری و زهکشی و توانمندی های جانبی دارای موقعیت بسیار ممتاز می باشد.
طراحی و اجرای سیستم های انتقال آب، تحت فشار و قطره ای، مطالعات هیدرولوژیکی شرکت ها


مهندسی عمران (آب)

این گرایش از گرایش های ده گانه رشته عمران می باشد.

مواد امتحانی و ضرایب آنها:
زبان تخصصی (1)، ریاضیات (1)، مکانیک سیالات (1)، مکانیک خاک (1)، مقاومت (1)، تحلیل سازه (1)

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان:
از مزیت دانشجویان کارشناسی آب این است که گرایشی بین رشته ای است، بنابراین تمام کارهایی که در چارچوب آب است را انجام می دهد مانند طراحی سیستم های آبیاری، طراحی سازه های انتقال آب، طراحی سیستم های آبرسانی روستایی و شهری، مطالعات هواشناسی هیدرولوژی،برنامه ریزی منابع آب.

مدیریت منابع اب

 رشته ای که خیلی ها آن را بهترین و یا حالا باکلاس ترین گرایش ارشد رشته مهندسی آب می دانند! کارهای قبل از سد، کارهایی نظیر کشف منابع جدید آب، تأمین آب مورد نیاز و کارهایی از این قبیل، در حیطه کار مهندسین  منابع آب خواهد بود. ایجاد سد و بندها نیز بیش تر در حیطه کار کارشناسان عمران خواهد بود، البته با همکاری کارشناسان دیگر. انتقال آب از سد و رساندن آن به سر مزرعه و در دسترس کشاورز قرار دادن، حال به وسیله کانال، لوله های انتقال آب و یا روش های دیگر در حیطه کار مهندسین سازه های آبی خواهد بود. توزیع آب در درون مزرعه با ایجاد انواع سیستم های آبی وظیفه ی مهندسین آبیاری و زهکشی خواهد بود، البته در کنار کار زهکشی که مهم ترین وظایف آنها خواهد بود.

در مورد رشته منابع آب ذکر این نکته حائز اهمیت است که، قبول شدن دانشجویان در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد، از قبول شدن در رشته های دیگر کمی سخت تر است. باید گفت که بسیاری از افراد ابتدا برای مقطع کارشناسی ارشد، در رشته های آبیاری و زهکشی و یا سازه های آبی شرکت کرده و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا گرایش منابع آب را برمی گزینند، که گویا این روش مفیدتر خواهد بود. 

مواد امتحانی و ضرایب آنها:

زبان تخصصی و عمومی (2) ریاضیات (2) هیدرولیک و هیدرولیک انهار (2) هیدرولوژی آبهای سطحی و زیر زمینی (4) آمار و احتمالات (2) مدیریت منابع آب (2)


نوشته شده در دوشنبه 91/1/21ساعت 3:57 عصر توسط ارمغان نظرات ( ) | |

قالب جدید وبلاگ پیجک دات نت